Dagri Rinpochee

Standaard

Dagri Rinpochee is de reïncarnatie van Pari Dorje Chang, één van de zeer belangrijke geshes in Lhasa, die de leraar was van vele lama’s, met inbegrip van Lama Yeshe. Dagri Rinpochee werd geboren in Tibet in 1958, waar hij leefde tijdens de Culturele Revolutie van 1966 tot 1976. Na zijn ontsnapping uit Tibet in 1982 voltooide hij zijn 17-jarige studie van de boeddhistische filosofie en ontving de GesheLharampa graad.Dagri Rinpochee

Dagri Rinpochee had het geluk dat hij als hoge tulku (geïncarneerde leraar) in staat was zijn geshe examens twee jaar eerder te voleinden dan de andere monniken. Zijn levensverhaal laat zien hoe een tulku die leeft onder moeilijke omstandigheden steeds trouw blijft aan zijn ideaal van het dienen van anderen en een voorbeeld voor hen te zijn.

Na zijn erkenning als tulku ging hij niet naar zijn eigen klooster omdat het klooster kort na zijn herkenning verwoest werd door de Chinezen.

“Ik bleef thuis. Van mijn vader en de ‘solpon’ uit mijn vorige leven heb ik lezen, schrijven, rekenen en de Tibetaanse taal geleerd. Later ging ik naar een reguliere basisschool, en totdat ik 15 jaar oud was moest ik ook schapen en koeien hoeden. Toen de Chinezen een kolenmijn in de buurt van de bergen begonnen, werd ik in een kamp gezet en moest er dwangarbeid verrichten. Veel Tibetanen stierven daar. De meeste mensen waren analfabeet, maar ze wisten dat ik de wedergeboorte van Dagri tulku was, omdat hij zeer bekend was in dat gebied. Ze hadden veel vertrouwen in mij, dus werd ik hun leraar. ’s Avonds, na het werk, leerde ik ze lezen en schrijven. Later deed ik administratief werk in het kamp, want inmiddels had ik Chinees geleerd en hoe de boekhouding te doen. Al met al waren het zeer moeilijke jaren.

Dagri Rinpochee met Lama Zopa Rinpochee
Lama Zopa Rinpochee en Dagri Rinpochee
slenteren in Sera Je klooster. Ze zijn erg
close en bespreken veel samen, vooral
over het behoud van de Dharma lineages.

Pas nadat ik vijf jaar in het kamp had gewerkt mocht ik naar Lhasa, waar veel oude monniken leefden. Het was ze niet toegestaan om in hun kloosters te verblijven. Ik ontmoette de voormalige abt van Sera Je (klooster) in het geheim. Hij gaf me mijn eerste geloften. In de jaren tachtig, na veranderingen in de Chinese politiek, kwamen monniken van het Sera klooster naar me toe en verzochten mij om naar India te gaan. Mijn vorige incarnatie was beroemd en ik werd aangemoedigd om naar India te gaan voor mijn opleiding. Vele mensen verzamelden geld voor me. Het was erg moeilijk om een paspoort te krijgen en ik moest twee jaar wachten voordat ik kon vertrekken. Pas na mijn ontsnapping naar India werd ik een novice monnik. ”

Nadat Rinpochee uit Tibet ontsnapte, zette Lama Yeshe zich in voor de incarnatie door Sera Je te ondersteunen, en nadat Lama Yeshe overleed, nam Lama Zopa Rinpochee deze verantwoordelijkheid op zich. Dagri Rinpochee ondersteunt Lama Zopa Rinpochee op vele manieren, en onderricht Lam RimLodjong (gedachtentransformatie) en filosofie, maar hij geeft ook initiaties, kan vuurpoedja’s leiden en is bekwaam in tantrische commentaren.

Ruwe vertaling van ‘Tulku – Das Geheimnis der lebenden Boeddha’s’ (Duits), door Egbert Asshauer, Heider Spectrum, 2001, pag. 172-173. Met extra informatie van de FPMT.

Belangrijk bericht:Eerwaarde Dagri Rinpoche bezoekt het Maitreya Instituut in november!

Al jaren verzoeken het Maitreya Instituut  Dagri Rinpoche om weer een bezoek aan Nederland te brengen.

Deze week kregen wij het bericht dat het mogelijk is, en dat Dagri Rinpoche deze maand al in het Maitreya Instituut zal zijn.

Eerwaarde Dagri Rinpoche is door Zijne Heiligheid de 14e Dalai Lama erkend als één van de 16 Arhats.

Dagri Dorje Chang Rinpoche is dus iemand die de grote verdienste had om 2500 jaar geleden te zijn geboren als één van de leerlingen van Shakyamuni Boeddha. De huidige Dagri Rinpoche is geboren in 1958 in Tibet en groeide op onder zeer moeilijke omstandigheden tijdens de Culturele Revolutie van 1966 – 1976. Na zijn vlucht uit Tibet in 1982 voltooide hij zijn studie van de boeddhistische filosofie enbehaalde de Geshe Lharampa graad. Hij woont in het Namgyal Klooster van Z.H. de Dalai Lama in Dharamsala, India maar is vaak in het gezelschap van Lama Zopa Rinpoche en Khadro la. Dagri Rinpoche is een zeer warme persoonlijkheid; dat hij een serieuze beoefenaar is met grote bodhicitta voelt iedereen die met hem in aanraking komt.Wij voelen ons vereerd deze zeer speciale gast te mogen verwelkomen. Wij zijn ook blij dat wij iedereen de mogelijkheid kunnen bieden deze leraar te ontmoeten die nu, en nog meer in de toekomst, een link is met een eeuwenoude maar levende spirituele traditie.

Programma MI Loenen

vrijdag 23 november:

10.00 – 13.00 uur Witte Tara je.nang

13.00 – 14.30 lunch

14.30 – 16.30 Lama Chopa (tsog) poedja

16.30 – 17.30 thee met Rinpoche

Programma MI Amsterdam

zaterdag 24 november:

10.00 – 13.00 uur Medicijn Boeddha je.nang

13.00 – 14.00 lunch

14.00 – 14.30 Medicijn Boeddha meditatie of korte sadhana

14.30 – 16.30 Uitleg over de Medicijn Boeddha beoefening

zondag 25 november:

10.00 – 13.00 uur Uitleg over tong.len (geven en nemen)

13.00 – 14.00 lunch

14.00 – 14.30 Medicijn Boeddha meditatie of korte sadhana

14.30 – 16.30 Vervolg: tong.len

 

Plaats een reactie