Boeddhisme en seks

Standaard

tantra_buddha

Boeddhisme en seks, niet twee thema’s die je gauw in één adem noemt. Op de boeddhistische tak Tantra na, lijkt seksualiteit binnen het boeddhisme vooral een onbekend gesloten boek. Hier een en ander aan boeddhistische seksweetjes voor de leek!

Boeddha en seks

‘Seks is de sterkste impuls in de mens’, aldus Boeddha en dient daarom voorzichtig en met heel veel aandacht te worden uitgeoefend. Wees gewaarschuwd, want seks kan zelfs een heilige laten afzakken naar een lager niveau.

Het leven in de Sangha, de boeddhistische gemeenschap, is er een van regels en voorschriften. Seks, als onderdeel van het leven, is dus ook aan regels en verboden gebonden. Binnen de Sangha leeft er een lange lijst dat het begrip ‘Verboden Liefde’ omschrijft. Onder ‘Verboden Liefde’ valt bijvoorbeeld seks hebben met een zwangere of zogende vrouw. Als je vrouw in jouw nabijheid een eed van kuisheid heeft afgelegd is het tevens ‘verboden’ om seksueel contact met haar te hebben.

Voor zijn lekenvolgelingen was Boeddha toleranter en begripvol. Hij omschreef hen dan ook als ‘genieters van de zintuiglijke plezieren’.  Wel waarschuwde hij zijn volgelingen om gehechtheid uit de weg te gaan, omdat deze ware liefde belemmert.

Boeddha discriminerend? Zoals in veel godsdienstige gemeenschappen kregen vrouwen in de Sangha een stuk striktere discipline opgelegd dan mannen. Op seksueel vlak kregen de nonnen dus ook te maken met veel meer beperkingen.

Verboden
Binnen het Boeddhisme wordt de seksuele daad onderverdeeld in vier opeenvolgende fasen: ‘de binnenkomst’, ‘het binnen verblijven’, ‘het naar buiten komen’ en ‘de afsluitende fase’. Als een monnik plezier ervaart in een van deze fasen,wordt hij schuldig bevonden.
Daarentegen is een monnik onschuldig als hij anale seks beoefend en geen plezier ervaart.

Heteroseksuele relaties worden net als moord en diefstal gezien als een zware overtreding binnen de Sangha welke verbanning tot gevolg heeft.

Nonnen

Om promiscuïteit tussen de nonnen onderling te voorkomen werden specifieke verboden opgesteld. Het omkleden in het bijzijn van een andere vrouw of een massage door een andere vrouw behoorden tot deze verboden. Tevens was het niet toegestaan om op het bed te zitten van een andere vrouw of om haar kledingkast te doorzoeken….

Geoorloofd?
De traditionele boeddhisten kenden geen naam voor lesbiennes. In het beste geval werden zij omschreven als een ‘slechte imitatie van heteroseksuele relaties’ of een voorbereiding daarop.

Voor onbewust gedrag waarover geen mentale controle kan worden uitgeoefend is enig begrip. De dromende boeddhistische monnik kan opluchtend ademhalen; een natte droom wordt niet gezien als een ‘misdrijf’.

Chinese Boeddhisten hebben minder geluk. Zij werden gewaarschuwd voor het bestaan van een
‘dromen-demon’ die natte dromen veroorzaakt. Als deze demon verschijnt in je droom en je ejaculeert, dien je berouw te hebben.

De Praktijk

De uitgebreide en kleurrijke seksuele regels en verboden wekten nogal eens de nieuwsgierigheid op van de lezers. Hierdoor resulteerden deze voorschriften juist in het tegengestelde resultaat. De gewekte nieuwsgierigheid zorgde namelijk juist voor de uitvoering van de ‘verboden’ seksuele handelingen.

In de geschriften zijn dan ook opvallende meldingen terug te vinden. Er is een geval bekend van een monnik die zo soepel was dat hij zijn eigen geslachtsdeel in zijn mond kon stoppen. De monnik twijfelde of dit tot een ‘verboden’ handeling behoorde. Voor de nieuwsgierigen onderons, Boeddha deelde deze handeling inderdaad in onder de ‘verboden’ seksuele verrichtingen.
Hetzelfde gold voor een twijfelende monnik die zo’n lange penis had, dat hij deze in zijn eigen anus kon steken.

In de dagelijkse praktijk echter, werden de seksuele voorschriften en verboden niet strikt gehanteerd. Aan ‘seks-delinquenten’ besteedde men weinig aandacht en de eventueel opgelegde straffen stelde weinig voor.

Seksuele frustratie leiden nogal eens tot wanhoopsdaden. Rou Putuan, een held binnen de Chinese literatuur, zag de castratie van zijn edele delen als de enige uitweg om zijn ondeugdelijkheid te beëindigen.

Een andere gefrustreerde monnik die al 20 jaar in een Zen klooster zat en ‘het’ nog steeds niet kon vinden,gaf de hoop op en trad uit het klooster. Eenmaal uit het klooster ontmoette hij een vrouw die hem de hemel beloofde. Bij haar beleefde hij een orgasme wat er voor zorgde dat hij eindelijk werd verlicht. De Tantra was geboren.

Bronnen:
Bernard Faure: The Red Thread, Buddhist approaches to sexuality. 
www.reliflex.nl

www.dirah.dds.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s