In Memoriam Geshe Konchog Lhundup 1929 – 2012

Video

In dit filmpje zie je de opnamen die Geshela maakte van zijn klooster in Tibet

Geshela was mijn zeer vereerde dharmaleraar. Hij heeft sinds 1994 een onuitwisbare indruk op mijn mentale continuum nagelaten.Geshela stond altijd klaar om iedereen te helpen. Hij leefde na zijn pensionering als directeur van het Maitreya Instituut in een eenvoudig huis in Venray. Vele malen heb ik bij hem thuis geluisterd naar zijn diepgaande dharma-onderricht. Geheel authentiek met hem meegekomen uit het oude Tibet. Geshela was wars van iedere franje. Na de les en de meditatie zaten we vaak nog gezellig aan zijn keukentafel. Altijd was er thee en koekjes. Soms kookte hij momo’s voor iedereen en je zag zijn plezier aan het fornuis.

Wie Geshela iets vroeg kreeg altijd antwoord. Ik heb drie boeken vol aantekeningen van zijn onderricht. Van 1999 tot 2003 legde hij vers voor vers de hele Guru Puja (Tib. Lama Choepa) uit. Fantastische praktijk ! Ook het onderricht van Atisha, Tsongkhapa en andere grote Meesters kwam aan de orde. Met tegenstellingen en politiek gedoe hield Geshela zich niet bezig. Hij waarschuwde je hier ver van te houden omdat dat je praktijk in gevaar kon brengen.

Wat mij behalve de enorme kennis die hij had zo aansprak in Geshe Konchog Lhundup was de eenvoud die hij uitstraalde , maar ook het gezag op grond van zijn Guru-schap. Je voelde je thuis bij hem. Hij kon op sommige mensen soms wat toornig overkomen maar dit was maar een eerste indruk. Hij was dharma-leraar en zijn meesterschap was onbetwist. De vele lessen in het Tibetaans werden nauwgezet vertaald door Namgyal la en anderen en je kon ze door hun helderheid zo opschrijven. Als ik ze nu lees is het de stem van Geshela die ik hoor.

Hij noemde mij soms “Hey You” want zijn Engels en zijn Nederlands  waren beperkt. Kernbegrippen in de Dharma ging ik steeds beter verstaan in het Tibetaans. De Guru Puja is echt een leerdicht en de regelmatige herhaling deed de rest.

Toen ik eens in 2003 met een groot persoonlijk probleem zat besloot ik Geshela om raad te gaan vragen. Na 80 km  kwam ik aan in Venray. Geshela opende de deur en heette mij welkom. Ik legde hem mijn probleem voor en Geshela begon onbedaarlijk te lachen. Schuddebuikend zei hij mij : ” doe je praktijk zoals ik je geleerd heb”. Het probleem verdween als sneeuw voor de zon.

Het laatste jaar ging het met de fysieke gezondheid niet meer zo goed. Geshela zat alleen in zijn huis. Zo nu en dan geholpen door zijn leerlingen. Zijn koffer stond klaar om naar Tibet terug te gaan. Blijf beoefenen zei hij altijd…….

Dank U Geshela ! Tashi Delek ! Moge U als bodhisattva terugkeren om de levende wezens te helpen.


Geshela op de BOS : Helaas kon Geshela niet meer naar Tibet gaan.

Reactie Maitreya Instituut : http://www.maitreya.nl/leraar-geshe-konchong-lhundrup.htm

Nog een filmpje dat ik in 2006 maakte van de Sangha rond Geshela. Onvergetelijk !

Geshela geeft de Tara Initiatie

Bij Geshela in Venray

Gen Lamrimpa een van de Guru's van Geshe Konchog Lhundup

Lama Pangang Rinpoche de Tsewa Lama van Geshe Konchog Lhundup

Lama Pangang Rinpoche de Tsewa Lama van Geshe Konchog Lhundup

»

  1. Ik heb mijn eerste lessen Mahayana Boeddhisme van Geshe Konchog gekregen, zo rond 1992 en 1993 in de Heuvel in Rotterdam. (In 1993 ook een Groene Tara initiatie) Ofschoon ik sindsdien een andere traditie volg zal ik hem altijd dankbaar blijven voor de lessen en mijn eerste kennismaking met het Mahayana en Vajrayana pad. Gek genoeg was het een voormalig Theravada monnik (Mike) die mij naar de lessen meenam. Hij is opnieuw ingetreden in 1993 (Ajahn Medhino – Forest Tradition) en leeft nu in Sri Lanka. Ik zal mijn verdiensten opdragen voor Geshe Konchogs fortuinlijke wedergeboorte.

    Dragpa

  2. Mijn eerste ontmoeting met Geshe Konchog was tijdens een internationale lam rim cursus die hij samen gaf met lama Zopa,aan het maitreya instituut te emst. Ik vind deze pagina een mooi eerbetoon.

    dank je daarvoor

    met vriendelijke groet

Geef een reactie

