Atisha’s kerngezegde

Standaard

Atisha Dipamkara Shrijnana Jowo Jey (982-1054) bracht het rijpe Indiase Boeddhisme van de Drie Wielen van de Boeddha naar Tibet. Toen het Boeddhisme ten onder ging in India tijdens de Moslim-invasies bleef het in zijn volledige vorm bewaard in Tibet. Atisha de “Grote Meester” of “Jowo Jey” is de tweede verspreider van het boeddhisme na de eerste verspreiding door Padma Sambhava de Kostbare Guru “Guru Rinpoche” uit de 9e eeuw.

Toen Atisha in Tibet aankwam , vroegen zijn drie leerlingen Ku , Ngog en Brom hem : ” Wat is belangrijker om te volgen om de hoge staat van bevrijding en alwetendheid te bereiken , de voorschriften van de lama of de geschriften en commentaren ? “. Atisha antwoordde : ” De voorschriften van de lama zijn belangrijker dan geschriften en commentaren.” “Waarom ?”, vroegen ze. “Zelfs als je weet dat leegte de belangrijkste eigenschap van alle dingen is en zelfs als je de hele canon uit je hoofd kunt citeren dan zullen jij en de Dharma verschillende wegen gaan als je de voorschriften van de lama niet toepast tijdens je beoefening.” Ze vroegen : “Leg de beoefening van de voorschriften van de lama uit . Is het eenvoudigweg er naar streven de mentale , verbale en fysieke deugdzame daden te doen en te handelen in overeenstemming met de drie geloften van individuele bevrijding , Bodhisattva-schap en Tantra ?” “Beide zullen onvoldoende zijn”, antwoordde Atisha. “Waarom ? “ “Ook al houd je je aan de drie geloften , dan nog zullen je daden je wereldlijkheid alleen maar vergroten als je de drie gebieden van het cyclische leven niet verzaakt . Ook al streef je er dag en nacht naar om fysieke , verbale en mentale deugdzame daden te doen en je wijdt je pogingen om universele verlichting te bereiken niet toe, dan zul je eindigen met met talloze verkeerde houdingen. Zelfs als je mediteert en je wordt beschouwd als een heilige en wijze leraar , maar je laat je interesse in de acht wereldlijke bekommernissen ( zie het log de acht verzen van geestelijke beoefening) niet los dan zal wat je ook doet alleen maar ten dienste zijn voor dit leven en zul je in de toekomst het juiste Pad missen.” Ze vroegen hem weer :”Wat is de hoogste training van het Pad ?” Atisha antwoordde : “De hoogste vaardigheid ligt in de realisatie van zelfloosheid. De hoogste edelheid is het temmen van je eigen geest. De hoogste voortreffelijkheid is het hebben van de houding die anderen wil helpen. Het hoogste voorschrift is voortdurende oplettendheid van geest.. De hoogste remedie is het begrijpen van de intrinsieke transcendentie van alles. De hoogste mystieke realisatie is het verminderen en het omvormen van de begeerten. De hoogste vrijgevigheid is niet gehecht zijn. De hoogste moraal is het hebben van een vredige geest. De hoogste verdraagzaamheid is nederigheid . De hoogste inspanning is het afzien van gehechtheid aan je werken. De hoogste meditatie is de geest zonder aanspraken. De hoogste wijsheid is het niet grijpen naar iets als zijnde wat het lijkt te zijn.” ” En wat is het uiteindelijke doel van de leringen ?” ” Het uiteindelijke doel van de leringen is die leegte waar de essentie mededogen van is.”

Uit Essential Tibetan Buddhism by Robert A.F.Thurman Vertaling Jampa Gyatso

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s