Vormen van meditatie

Standaard

SAMATHA : GESTILDE CONCENTRATIEGa in lotushouding of in een andere gemakkelijke houding zitten. Observeer je ademhaling .Tel je ademhaling rustig tot je ontspannen en rustig wordt. Laat je gedachten hun eigen weg gaan ,zonder jezelf erdoor te laten meeslepen. Stop de beoefening zolang je er nog van geniet. Het idee is jezelf te conditioneren en ervan te genieten. Neem een concentratie-object. Houd zolang mogelijk het mentale beeld van het object vast. Identificeer je zo niet langer met je gedachten en emoties.Laat ze opstijgen in de ruimte van je geest en breng je aandacht terug bij het object.

VIPASYANA  INZICHTMEDITATIE ( ook wel mindfulness genoemd)

Gebruik de gestilde en geconcentreerde geest om de omgeving en het zelf beter te begrijpen. Ontwikkel herinnering en oplettendheid door jezelf te observeren zonder te reageren. Het is als verstillen maar nu is het hele lichaam-geest-proces het object. Onderzoek en observeer langzaam je lichaam zonder waar dan ook op te reageren. Gebruik na enige ervaring de vijf aggregaten en zoek overal in de aggregaten ( de vijf ophopingen die je illusie vormen die behandeld worden in het bericht ONS VALSE EGO ) naar je echte zelf.
Je zult ontdekken dat er geen concrete , inherent bestaande identiteit binnen jezelf bestaat. DIT IS HET INZICHT IN ZELFLOOSHEID : DE POORT NAAR BEVRIJDING.

THERAPEUTISCHE MEDITATIE

Conditioneer je geest in positieve motivatie. Mediteer over liefde , mededogen , vreugde en gelijkmoedigheid Voorbeeld is de meditatie op liefde: Denk na over je verbondenheid met de andere wezens, hoe vriendelijk ze voor je zijn geweest en nu nog zijn, hoeveel baat je vindt in de relatie met hen,hoe mooi ze zijn enz. Je ontwent je geest aan je aversie en versterkt je bekoring.Op deze manier maak je je liefdevolle houding naar anderen intenser. Mediteer ook op geduld om je geest vrij te maken van woede en je verdraagzaamheid te versterken. Mediteer op onthechting om je vrij te maken van je obsessie met bezit en wereldse activiteiten. Denk aan het loslaten van je lichaam. Bij je sterven is dit onafwendbaar!

VISUALISATIE-MEDITATIE

Ontwikkel een open houding naar de ongekende situaties waarmee je bij het sterven kan worden geconfronteerd. Visualiseer positieve plaatsen en gebeurtenissen. Ontwikkel een voorgesteld thuis een veilige vredige en rustige plaats. Ontwikkel zelfvertrouwen in het tegemoet treden van ongeacht welke situatie. Overwin de onbewuste houding van moedeloosheid. Het bereiken van het Vajra-zelf en de verheffende omgeving van de esoterische mandala-wereld, een geperfectioneerde omgeving of boeddhagebied ( Zuiver Land)

MEDITATIES IN HET DAGELIJKSE LEVEN

Combineer je spirituele motivatie met dagelijkse activiteiten Maak gebruik van tijd en inspanning die anders louter aan dit leven worden verspild. Gebruik je slaap door de absorpties van het sterven te vergelijken met de absorpties van het overgaan van het waakbewustzijn naar het slaapbewustzijn en andersom. Denk bij het openen van een deur aan het openen van je geest en het ontdekken van je boeddha-natuur. Gebruik stil een mantra en haar eventuele visualisatie rond het hart. Er zijn er veel meer !

INZET VAN INTELLECT

Het intellect is een voertuig van bevrijding . Het kan een bron van wijsheid zijn en wijsheid is het enige vermogen dat je in staat stelt de bevrijding te bereiken. Meditatie, liefde ,ethiek geen van deze methoden kan zonder wijsheid de verlichting veroorzaken. Studeer dus in de wijsheidsliteratuur. Lees de Soetra ’s en vooral de leringen over leegte en zelfloosheid , over de verlichtingsgeest (sk.bodhicitta), over de natuur van het zelf , over de natuur van bevrijding en over de natuur van de omgeving. Lezen van Soetra ’s is op zich al een vorm van therapeutische meditatie.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s