Bodhi Ontwaken

Standaard

ONTWAKEN

Prins Siddhartha ontwaakte onder de bodhi-boom in Bodhgaya en werd de Boeddha, de Ontwaakte of Verlichte.
Het verhaal is al vele malen verteld , maar wat gebeurde er toen eigenlijk ?
De sleutel tot het begrijpen van het inzicht van de Boeddha ligt in het zien van de keten van afhankelijk ontstaan (pratityasamutpada) en onwetendheid (avidya).
Als derde zag hij om zich heen schouwend het levensverlangen (tanha).
Wat is dan onwetendheid ? Het is het eenvoudigweg ontkennen van de onderlinge verbondenheid , waarin niets geïsoleerd en zonder met het geheel verbonden te zijn kan bestaan.
Onwetendheid zag Hij als de achtergrond voor de onbewust vormende krachten (samskara).In de gewone waaktoestand leiden deze krachten tot het onderscheid( !)
dat de wereld verdeelt volgens een dualistische zienswijze van het zelf en niet-zelf ,
ik en jij , binnen en buiten , mijn en dijn , subject en object. Het bewustzijn wordt in tweeën gedeeld , ons oorspronkelijk gewaarzijn gaat verloren en we worden ons bewust van onze geestelijk – lichamelijke totaliteit (nama-rupa).Via de zes zintuiglijke vermogens ( sadayatana) maken we contact (sparsa) met de respectievelijke objecten van de zintuiglijke waarneming waarbij gevoelens (vedana) rijpen tot waarneming en sensaties die op hun beurt weer als plezierig of onplezierig ervaren worden of geen van beiden of beiden.
Boeddha zag dat onaangename gevoelens ons motiveren om alles te vermijden dat er toe zou kunnen leiden dat we die gevoelens weer ondergaan. Aangename gevoelens leiden echter tot het verlangen ze opnieuw te ervaren , zodat er een drang, een dorst (trishna) ontstaat die ons influistert datgene wat ons plezier verschaft te behouden en tot ons bezit te maken (upana).
Deze wens te bezitten en te behouden , deze begeerte , leidt ons keer op keer het domein van het worden (bhava) en veranderen binnen, dus het domein van geboorte (jati) en daarom ook het domein van het oud worden en sterven (jara-marana).

Boeddha zag dat alleen door gebruik te maken van het bewustzijn (vijnana) het constante wordingsproces een wending gegeven kan worden .
Want ons bewustzijn is niet gebonden aan het ononderbroken proces van het gewaarworden van onszelf in tegenstelling tot de wereld , maar is ook in staat holistisch te ervaren.

Uit het bewustzijn van onze onafscheidelijke verwantschap binnen het universum en daarom van onze essentiële verbondenheid met alle bewuste wezens ontstonden , als uit zuivere lotusbloemen de Vier Onmetelijke Gedachten.
MAITRI het allesdoordringend bewustzijn van liefde
KARUNI het allesdoordringend bewustzijn van mededogen
MUDITA het allesdoordringend bewustzijn van vreugde
UPEKSHA het allesdoordringend bewustzijn van gelijkmoedigheid
Upeksha of gelijkmoedigheid komt tot stand door de realisatie van de eerste drie en is het geestelijk evenwicht (tatramajjhattata) dat in de mens tot ontwikkeling komt door liefde, mededogen en vreugde en dat ieder mens in staat stelt alle mensen ( en dieren!) zonder onderscheid of begrenzingen in zijn hart te sluiten.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s