Henk

Standaard

De hele dag kan ik aan niets anders denken,
elke nacht vraag ik mezelf af:
waar kom ik vandaan
en wat moet ik doen?

Ik zou het echt niet weten.
Mijn ziel komt van een andere wereld,
dat weet ik zeker.
Even zeker als ik voel,
Dat ik daar ook eindigen zal.

Rumi

Op 4 januari 2010 stierf onverwachts Henk, mijn goede vriend die ik meer dan 40 jaar gekend heb.
Henk was een spiritueel mens die een moeilijk leven moest lijden.

Hij was een beoefenaar van de Leer van de Meester Gurdieff. Hij onderwees de movements (spirituele dansen) van Gurdieff. In zijn hart was hij een echte Soefi. Ik had veel verwantschap met hem.

Ik ben drie dagen ouder dan hem en we zijn dus generatiegenoten.
Laatst liepen we als oude vrienden op het levenspad door de Brabantse bossen.
Een prachtige herfstdag.Goede gesprekken en een bezoek aan de laatste rustplaats van mijn vader.
Henk bleef optimistisch en was vol goede moed.Het was een prachtige dag..
Ik kon niet bevroeden dat het de laatste keer was dat ik hem in levende lijve zou ontmoeten.

Moge je snel door de tussenstaat een nieuw leven ingaan beste Henk.Trouwe kameraad.
Moge alles voorspoedig zijn ! Sarva Mangalam !

Henk 1953 – 2010

Gebed om bevrijding uit de vrees van de tussenstaat (bardo)

OM MANI PEME HUM HRI
chomden gyalwa shitroe la tsok khen
bardo jigpai trang le drel du sol

oh gij verzameling van glorieuze en overwinnende vredige en toornige godheden, hoor mij. Bevrijd mij alstublieft van de angstige nauwe doorgang van de tussenstaat

Om Mani Peme Hung


Luister naar het fluisteren van de rietfluit
luister naar mijn zucht om de scheiding
sinds ik van mijn wortels werd losgerukt
wordt mijn klaagzang gehoord

Ik smacht naar een hart
dat zelf de pijnen van verlatenheid kent…
Ieder die van zijn oorsprong is afgedwaald
verlangd terug naar de tijd,,, dat hij daarmee verbonden was

Voor gelukkigen en bedroefden
heb ik mijn klagend lied gespeeld
ongelukkigen en tevredenen
vonden in mij terug… wat in henzelf verborgen was.

Mevlãnã Djalãl ed-Din Rumi

Geef een reactie

